søndag den 9. november 2014

En mini-analyse af Taylor Swifts sociale succes



Taylor Swift postede for 5 dage siden ovenstående video på hendes Instagram profil med teksten:

Industry experts predicted 1989 would sell 650k first week. You went and bought 1.287 million albums. AND IT'S GOT ME LIKE:

Så Taylor Swift solgte 1.287 millioner albums den første uge af salget på hendes nye album "1989" og det er det meste en artist har solgt på een uge siden 2002. Og hvorfor gjorde hun det, når det ellers går så sløjt med albumsalg generelt? Hun styrer sit image benhårdt igennem de sociale medier og hun styrer det godt. Som ovenstående klip illustrerer - hun ser jo mega cool ud, når hun med en håndholdt mobil filmer sig selv, mens hun synger Kendrick Lamar og poster det på Instagram.

I månederne op til albumsalget tog hun ligeledes sine fans helt tæt på sig og via de sociale medier kom alle helt tæt på. Som da hun arrangerede '1989 Secret Session':

 

Jeg følger en fitness- instruktør på Instagram (Blogilates), som har helt vildt mange følgere og jeg så at hun havde mødt Taylor Swift til et af disse events før Taylor selv fortalte om det. Hun lod fansene selv fortælle, hvor skøn Taylor er. Og så fortalte hendes team det resten af verden det efterfølgende ved at poste videoerne. Fandme smart. Hun har også formået at ændre sig image fra ung og drenge-fikseret (John Mayor og Harry Styles to name a few) til slet ikke at date, men i stedet være den gode og sjove veninde, vi alle gerne vil hænge ud med. Som når hun bliver fotograferet med de cool modeller, som Karlie Kloss, drikkende fadøl i plastikkrus til en basketball kamp. 


Men selvfølgelig skal alt dette ydre image bunde i noget reelt for at blive en rigtig success og mange siger at hendes album "1989" er et virkelig gedigent pop album. Hendes nye single 'Out of the Woods' er da også en god fængende popsang, og hvem har ikke sunget med til 'Shake it off', når de har hørt den i radioen? Her ses hun optræde "Out of the Woods":


Betyder dette, at man selvfølgelig bliver en succes, hvis man er på de sociale medier? Nej, men det hjælper sandeligt, hvis man kan bruge dem aktivt til at styre sit eget image, i stedet for at lade sladderbladene gøre det. Thumps up til Taylor og hendes marketing-team. 

Ingen kommentarer: